Pri nova epoko
Hejmen ] Supren ]

 

Estrarkunsido en HU
Lernado per la reto
Universitata instruado
Ludu kun ni! 2
FIPLV kaj ILEI
FaRo
Pri nova epoko
El la landoj 01/4

Ronald J. Glossop

Pri nova epoko

 

prelego en la 35a ILEI-Konferenco 2001, Lovran, Kroatio

 

La komenco de la 21a jarcento estas nova epoko ne nur laux la kalendaro sed ankaux rilate al la vivmaniero de la homaro. Ni povas retrorigardi al nia pasinteco, sed ni devus ankaux antauxenrigardi al la estonteco.

 

1. Historia Fono

 

La agrikultura revolucio, la unua granda transiro en la homa vivmaniero, okazis antaux almenaux dekoj da jarmiloj.[1]

Antaux tiu sxangxo ni homoj logxis en malgrandaj nomadaj tribaj grupoj, kiel la cximpanzoj. Sed post tiu revolucio ni komencis resti en unu loko, cxar la posedo de suficxa kvanto da nutrajxo signifis, ke ni ne plu devis movigxi de loko al loko. Male, niaj prauloj tiam devis resti en unu loko, cxar la semoj en la tero, kiuj farigxis la grenoj en la kampoj, ne movigxas. Iom post iom komencigxis novaj homaj agadoj kiel kalkulado, skribado, proprietado de la grundo, starigo de urboj, kreo de formalaj registaroj, kaj milita batalado por gajni teritorion.

 

Antaux proksimume kvincent jaroj en Euxropo la homaro komencis sperti la duan grandan transiron en nia vivmaniero, la industrian revolucion. Rerigardante, ni povas vidi, ke cxi tiu dua granda transiro okazis cxefe pro tio, ke oni evoluigis sciencan metodon por akiri scion pri la naturo.[2]

 

Nova scio kondukis al la invento de novaj instrumentoj, ekzemple teleskopoj por vidi malproksimajn objektojn en la cxielo; fidindaj kompasoj por navigi sur la vasta maro; la presmasxino kun movebla liter-tiparo por presi librojn; kaj armiloj, kiuj uzas pulvon. Homoj uzis sian nove akiritan scion ankaux por fabriki masxinojn, kiuj utiligas la fortojn de naturo por helpi en la homa laboro. Dum kvin jarcentoj ni kreis lokomotivojn, auxtomobilojn, elektrajn motorojn, telefonojn, radiofonojn, aviadilojn, televidajn aparatojn, komputilojn, novajn specojn de medikamento, kaj tiel plu. La moderna erao de nia homara historio komencigxis. La industriigado, kiu ekekzistis en Euxropo antaux kvin jarcentoj, iom post iom disvastigxis al la resto de la mondo.

 

Pro la evoluo de industrio kaj gxiaj novaj inventoj, dum la lastaj kvin jarcentoj la diversaj partoj de la mondo interkonatigxis. La potencaj industriigitaj nacioj-sxtatoj uzis sian superan povon por venki aliajn landojn kaj krei grandajn naciajn imperiojn. Naciismo igxis tre grava motivo por militoj inter diversaj landoj. Pli malpotencaj etnaj grupoj kaj en Euxropo kaj en aliaj mondpartoj maltrankviligxis pri la konservado de sia nacia heredajxo. Kelkfoje tio estigis postulon havi la propran nacio-sxtaton. Alifoje tiuj etnaj grupoj penis akiri almenaux la rajton uzi sian propran nacian lingvon, precipe en lernejoj. Efektive oni povas priskribi la 19-an jarcenton kiel la eraon de naciismo.

 

Tamen dum la 19-a jarcento evoluis ankaux nova tendenco krei inter-naciajn organizajxojn, kaj registarajn kaj ne-registarajn, por trakti problemojn, kiuj transiris landlimojn. La unuaj tiaj organizajxoj en Euxropo estis la Komisiono pri Rejno (1815) kaj la Komisiono pri Danubo (1856). Dum la lasta parto de tiu jarcento oni kreis plurajn internaciajn organizajxojn, kiel la ne-registaran Internacian Rugxan Krucon (1864) kaj internaciajn registarajn organizajxojn kiel la Internacian Telegrafan Union (1865), la Internacian Meterologian Organizon (1873), kaj la Gxeneralan Posxtan Union (1874). Cxiuj Esperantistoj konscios, ke gxuste dum cxi tiu periodo Doktoro Zamenhof eldonis sian libron, kiu prezentis "la internacian lingvon" Esperanton al la mondo.

 

Dum la 20-a jarcento tiu inter-naciismo havis cxiam pli da influo, ecx se gxi estis ankoraux konstante kontestata de naciismo. Post la Unua Mondmilito la landaj registaroj kreis la Ligon de Nacioj (1919), la unuan gxeneralan inter-nacian organizajxon kiu estas preta trakti cxiajn inter-naciajn problemojn. Antauxe la inter-naciaj organizajxoj traktis nur apartajn limigitajn specojn de agado, ekzemple la kunlaborado rilate al inter-naciaj telegramoj aux la transportado de inter-nacia posxto. Dum la jaroj inter la du mondmilitoj ankaux pliaj ne-registaraj organizajxoj estis starigitaj. Post la Dua Mondmilito oni kreis la Unuigxintan Naciaron (1945) por anstatauxigi la malaperintan Ligon de Nacioj. Oni starigis ankaux multajn novajn specialajn internaciajn organizajxojn kiel UNESKOn (1945), la Organizon por Nutrajxo kaj Agrikulturo (1945), la Mondan Bankan Grupon (1946), la Organizon por Internacia Civila Aviado (1947), kaj la Mondan Sanan Organizon (1948). Krome, multaj novaj internaciaj ne-registaraj organizajxoj estis kreitaj dum la lasta duono de la 20-a jarcento. Nun ekzistas pli ol 23.000 tiaj organizajxoj.[3]

 

 

2. De Inter-naciismo al Terglobismo

 

Kiam alvenas la 21-a jarcento, ni homoj spertas alian transiron en nia vivmaniero, de la inter-naciismo de la 19-a kaj 20-a jarcentoj al la terglobismo de la 21-a jarcento. Cxu oni rigardas la mondon de komerco, la mondon de komunikado, la mondon de sportoj, la mondon de distrado, la mondon de kulturo, la mondon de turismo, aux iun ajn alian kampon oni povas vidi, ke ni komencas vivi en tergloba komunumo. Ni movigxas preter tiu inter-naciismo, kie la landaj registaroj cxiam estas perantoj inter la homoj en diversaj landoj. Pro la novaj rimedoj de komunikado kaj transporto, evoluas nova speco de mondo, kie individuaj homoj de malproksimaj lokoj interagas rekte unu kun la alia senrigarde naciecon. Tamen, la naciismo, kiu estas la necesa bazo por inter-naciismo, ofte estas ankoraux pli fervora ol la zorgo pri la tutmonda komunumo. Rigardu, ekzemple, la Mond-Pokalajn futbalajn konkursojn aux la Olimpiajn Ludojn kie la patriotismo tiom floras. Je la pli serioza flanko konsideru la multajn etnajn militojn okazantajn en diversaj partoj de la mondo.

 

Ne cxiuj konscias pri la grava diferenco inter "inter-naciismo" kaj "terglobismo". Fakte, multaj personoj ankoraux uzas tiujn terminojn sendistinge. Por helpi klarigi cxi tiun distingon, mi kutime uzas du figurojn. La unua estas mapo de la mondo, kie la diversaj landoj estas en diversaj koloroj kaj kie cxiu nacio-sxtato havas difinitan linion cxirkaux si. Tio estas perfekta figuro por inter-naciismo. La dua figuro estas foto de la Tero rigardata el la spaco, kie oni vidas la planedon tute sen landlimoj. Cxi tio estas la gxusta figuro por terglobismo.

 

 

3. La Nova Situacio

 

Kelkaj grandaj sxangxoj devos okazi dum ni transiros de la inter-naciismo de la 20-a jarcento al la terglobismo de la 21-a jarcento. Mi volas atentigi vin nur pri tri el ili.

 

Unue, ni devos sxangxi la kadron, en kiu ni vidas nin mem. Kompreneble, ni ankoraux vidos nin kiel membrojn de niaj familioj kaj de niaj etnaj grupoj. Ni ankoraux vidos nin kiel membrojn de niaj landaj komunumoj –kiel franca aux angla aux germana aux japana aux cxina aux brazila. Tamen ni devos samtempe vidi nin ankaux kiel membrojn de la tergloba komunumo, kiel civitanojn de la planedo.[4] Plue, nia ekzisto kiel parto de tiu tergloba komunumo devos havi prioritaton super nia membreco en nia nacia komunumo. Gxis okazos en nia kompreno la sxangxo pri tio kiu komunumo estas pli grava al ni, ni ankoraux estos en la 20-jarcenta inter-naciismo, ne en la 21-a jarcenta terglobismo.

 

Due, oni devos sxangxi la politikan organizon de nia tergloba komunumo. La Unuigxinta Naciaro estas bona ekzemplo de inter-nacia organizajxo. Gxi estas organizajxo de la landaj registaroj, fare de la landaj registaroj, kaj por la landaj registaroj. Tio estas konfederacio, ne federacio. Konfederacio ne estas tauxga organizajxo por la interagado inter la individuaj civitanoj de Tero. La landaj reprezentantoj cxe la U.N. ne estas vocxdonitaj de la popoloj. Male, ili estas nomitaj de, kaj pagitaj de, la landaj registaroj, kiujn ili reprezentas. La landaj registaroj celas cxefe antauxenigi tion, kio estas bona por sia propra nacio-sxtato. La bonfarto de la tutmonda komunumo estas por ili nur duaranga afero. En konfederacio kiel la U.N. cxi tiuj landaj reprezentantoj ankaux ne povas krei legxojn kiujn individuoj devas obei. Ili povas nur adopti rezoluciojn aux proponi traktatojn, kiuj poste validigxos nur por tiuj landaj registaroj, kiuj subskribos kaj ratifikos tiun specifan traktaton.

Tergloba politika organizajxo por la tergloba komunumo devos esti ne konfederacio kiel estas la Unuigxinta Naciaro sed demokrata monda federacio por la individuaj homoj de la mondo, kie la elektitaj reprezentantoj kun salajroj pagataj de la tutmonda registaro havas la taskon pritrakti la problemojn de la tutmonda komunumo. La landaj registaroj ankoraux ekzistos, sed ili fokusos sian atenton al tiuj problemoj, kiuj ekzistas interne de la landaj komunumoj. Pensu pri la sistemo en Usono kie la diversaj sxtataj registaroj traktas problemojn interne de tiuj sxtatoj dum la Usona federala registaro traktas problemojn de la tuta lando. Tia federala sistemo cxe la tutmonda nivelo limigos ankaux la influon de malmultaj potencaj landaj registaroj, kiuj povas superregi la ekzistantan inter-nacian sistemon.

 

Trie, oni devos sxangxi la manieron, laux kiu lingvoj estas uzataj en la tergloba komunumo. En inter-nacia komunikado, oni uzas naciajn lingvojn kune kun tradukistoj kaj interpretistoj. Male, kiam oni sxangxos al tutmonda vidpunkto kaj havos tergloban demokratan federacion, oni devos havi tergloban lingvon por diskuti kaj argumenti pri la problemoj kaj politikoj de tiu tergloba komunumo. La uzo de naciaj lingvoj estos limigita plejparte al komunikado interne de la naciaj komunumoj. Tia sistemo limigos ankaux la influon de malmultaj "pli gravaj" naciaj lingvoj, kiuj povas superregi la nuntempan inter-nacian sistemon.

 

En la kunteksto de cxi tiu diskuto pri la transiro de inter-naciismo al terglobismo mi opinias, ke vi komprenos kial mi oponas la ideon nomi Esperanton la "inter-nacia lingvo," malgraux la fakto, ke Zamenhof mem uzis tiun esprimon por gxi antaux multaj jaroj. La cxefa celo de Esperanto ne estas provizi lingvon por uzo en inter-naciaj instancoj de oficialaj reprezentantoj de landaj registaroj. La landaj registaroj kutime povas dungi interpretistojn kaj tradukistojn, por ke ili povu uzi malmultajn naciajn lingvojn. (Tamen, Esperanto povus esti tre utila kaj kostosxpara ilo ecx por ili.[5])

 

Sed Esperanto estas cxefe por ordinaraj homoj kiam ili interagas kiel membroj de la tergloba komunumo, sen mediacio fare de naciaj registaroj aux bezono de tradukistoj kaj interpretistoj. Sekve, mi opinias, ke ni cxiam devus aludi al Esperanto kiel "la tergloba lingvo" aux "la tutmonda lingvo."

 

La dedicxeco de Esperantistoj uzi Esperanton helpos nin movigxi preter inter-naciismo al terglobismo. Cxiu lingvo estas la lingvo de iu komunumo. Esperanto estas la lingvo de komunumo de homoj unuigxintaj ne pro nia geografia proksimeco sed pro nia dedicxo al idealoj. Cxi tiuj idealoj estas egalaj lingvorajtoj, demokrata intersxangxo de ideoj, kaj la unueco de la homa familio.[6] Esperanto estas la lingvo, kiu reprezentas la transiron preter kaj naciismo kaj inter-naciismo al terglobismo.

 

4. La Tutmonda Lingva Situacio

 

Rilate al la nuntempa stato de la tutmonda lingvodemando, estas grave konstati, ke la ekzistantaj internaciaj organizajxoj estas inter-naciaj, ne terglobaj. Ili konsistas el reprezentantoj de la landaj registaroj dedicxitaj precipe al tio, kio estas bona por tiu landa registaro. La rezulto estas, ke la lingvaj politikoj de cxi tiuj internaciaj organizajxoj reflektas tion, kio estas bona por la landaj registaroj, aparte la registaroj de la pli potencaj nacioj-sxtatoj. Cxar cxiu landa registaro volas antauxenigi la propran nacian lingvon, la lingvoj uzataj en la internaciaj organizajxoj kutime estas la lingvoj uzataj de la pli potencaj nacioj-sxtatoj. Post kiam oni starigis cxi tiujn lingvojn kiel la oficialajn lingvojn de la internaciaj organizajxoj, diplomatoj kiuj regas cxi tiujn lingvojn havas intereson dauxrigi ilian uzon, ecx se ilia propra lando mem uzas aliajn lingvojn. Kelkfoje ilia dungado multe dependas de ilia kapablo uzi tiujn naciajn lingvojn de la pli potencaj landoj.

 

Dum neniu tergloba instanco ekzistas por trakti la demandon, kiu lingva politiko estas plej bona finfine por la tergloba komunumo, ni povas anticipi, ke inter-naciaj organizajxoj dauxrigos sian politikon rajtigi la uzon de la lingvoj de la plej potencaj nacioj-sxtatoj. Plue, cxar la uzo de unusola lingvo funkcias multe pli efike ol ecx du aux tri lingvoj, ni povas anticipi, ke interne de inter-naciaj organizajxoj, la angla pli kaj pli igxos la elektita lingvo. Cxi tiu impeto de la angla signifas, ke gxi iomgrade igxos la lingvo de la monda komunumo ecx ekster cxi tiuj inter-naciaj organizajxoj. Kelkaj el la pli influhavaj landaj registaroj kies lingvo estas alia ol la angla ankoraux penas antauxenigi sian nacian lingvon por uzo en inter-naciaj organizajxoj, sed tia "mult-lingva" politiko ne povos finfine sukcesi. La multe pli granda efikeco de la uzo de unusola lingvo plus la rapide kreskanta uzo de la angla ne permesos tion. La sola realisma alternativo al la akcepto de la angla kiel la monda lingvo estas la adopto de neuxtrala helplingvo kiel la tergloba lingvo. Bedauxrinde ju pli longe la neanglaparolantaj landoj prokrastos la konsideron kaj efektivigadon de cxi tiu ebleco, des malpli la sxanco, ke oni povos efektivigi gxin.[7]

 

Ni devas denove emfazi, ke inter-naciismo ne estas la sama kiel terglobismo. Inter-naciaj organizajxoj kreis situacion kie unu nacia lingvo, kiu estas la denaska lingvo de malpli ol ses elcentoj de la monda logxantaro[8], estas la cxefa lingvo por inter-nacia komunikado. Laux tergloba vidpunkto tio estas maljusta. Inter-naciaj organizajxoj kreis ankaux situacion kie unu landa registaro, kiu entenas malpli ol kvin elcentojn de la monda logxantaro, estas la reganta potenco en la mondo. Laux tergloba vidpunkto ankaux tio estas maljusta. Ni devas uzi cxiun influon, kiun ni havas, por persvadi niajn landajn registarojn adopti pli tergloban vidpunkton kiam ili vocxdonas en inter-naciaj organizajxoj, aparte rilate al la mondlingva demando.

 

Cxiuj devus konstati kiom grava estas la decido pri monda lingvo. La homaro nun elektas la fundamentan lingvon, kiu iom post iom evoluos en la lingvon por la tutmonda komunumo dum la cetero de la tempo. Konsidere la diversajn specojn de skribataj kaj registrataj informoj, kiujn ni nun havas, oni multe pli malfacile efektivigos lingvan sxangxon en la estonteco ol en la pasinteco. Sendube kelkaj sxangxoj en la estonta monda lingvo okazos. Oni kompreneble aldonos novajn vortojn kaj adoptos novajn esprimmanierojn, sed oni ne facile povos modifi la centran kernon de iu ekzistanta lingvo. Tamen tio estas precize la loko kie okazas la plej grandaj neregulajxoj en la naciaj lingvoj kiel la angla.

 

 

5. Eduki la Novan Generacion

 

Do kiel oni devus eduki la novan generacion? Kio estas la situacio por individuoj en la nuntempa monda komunumo? Infanoj kaj gejunuloj komencas hejme lerni sian etnan lingvon, kiu igxas grava parto de ilia persona identeco. Preskaux cxiuj devige lernos almenaux unu oficialan nacian lingvon. Kelkaj gejunuloj lernos ankaux aliajn lingvojn. Por tiuj, kies unua lingvo estas ne la angla, la registaro probable postulos, ke ili lernu gxin, cxar nuntempe gxi estas la superrega lingvo en la internacia komunikado. Tamen samtempe ni devus peni prepari niajn gelernantojn por vivi en la tergloba komunumo. Ni povas instrui ilin vidi sin unue kiel membrojn de la tergloba Esperanta komunumo kaj nur due kiel membrojn de nacia komunumo, en kiu ili hazarde naskigxis. Per instruado de Esperanto ni povos helpi ilin igxi bonaj mondcivitanoj kaj komfortaj membroj en nia evoluanta tergloba komunumo.[9]

 

Esti Esperantisto estas tre malsama afero ol esti parto de iu nacia komunumo. Cxiuj naskigxis en iu nacia komunumo. Oni ne elektis naskigxi en cxi tiu aux tiu nacia komunumo. Ni simple trovas nin en unu lando aux alia. Kiam ni direktas nian atenton al nia nacia komunumo kaj nia deveno ni necese rigardas malantauxen al tio, kio hazarde okazis cxe ni en la pasinteco. Tio estas io kion ni tute ne povas sxangxi. Aliflanke, ni Esperantistoj rigardas antauxen al tio, kio devus okazi kaj al tio, kion ni povas helpi okazigi kaj nun kaj en la estonteco. Ni konscie elektis igxi kaj dauxre elektas resti parto de nia jam ekzistanta evoluanta Esperanta tergloba komunumo. Ni intence kreas nian identecon. Gxi, male al la nacia identeco, ne estas io ekster nia rego. Ni kaj niaj gelernantoj jam estas membroj de disvolvigxanta progresema tergloba komunumo. Se aliuloj elektus ne aligxi al nia felicxa bonintenca komunumo, ili estas la malgajnantoj.

 

 

NOTOJ

[1] Unu tre leginda anglalingva superrigardo de la grandaj sxangxoj en la homara situacio estas Kenneth E. Boulding, THE MEANING OF THE TWENTIETH CENTURY [LA SIGNIFO DE LA DUDEKA JARCENTO] (Novjorko: Harper & Row, 1964). Vidu aparte la unuan cxapitron.

[2] Vidu K. Boulding, THE MEANING OF THE TWENTIETH CENTURY [LA SIGNIFO DE LA DUDEKA JARCENTO], cxapitroj 2 kaj 3.

[3] Vidu Hilary French, "Coping with Ecological Globalization" ["Trakti kun Ekologia Tutmondigxo"] en Lester R. Brown, Christopher Flavin, Hilary French, kaj aliuloj, (red.), STATE OF THE WORLD 2000 [STATO DE LA MONDO 2000] (New York NY: W.W. Norton & Company, 2000), pagxo 202.

[4] Inter la multaj libroj lastatempe eldonitaj pri cxi tiu temo, mi citu nur du. Unu estas PLANETHOOD [PLANEDECO] de Benjamin B. Ferencz kaj Ken Keyes, Jr. (Coos Bay, Oregon 97420: Loveline Books, 1991). La alia estas WORLD CITIZENSHIP AND GOVERNMENT: COSMOPOLITAN IDEAS IN THE HISTORY OF WESTERN POLITICAL THOUGHT [MONDA CIVITANECO KAJ REGISTARO: KOSMOPOLITAJ IDEOJ EN LA HISTORIO DE OKCIDENTA POLITIKA PENSO] de Derek Heater (Hampshire, England RG21 6XS: Macmillan, 1996).

[5] Vidu Richard Selten (red.), LA KOSTOJ DE LA EºROPA LINGVA (NE)KOMINIKADO (Rome: "EspERAnto Radikala Asocio, 1997). Cxi tiu libro estas havebla ankaux en la itala kaj la angla lingvoj.

[6] Pli kompletan deklaron pri cxi tiuj idealoj oni povas trovi en "La Manifesto de Prago" adoptita cxe la 81a Universala Kongreso of Esperanto en Prago en 1996 kaj eldonita en ESPERANTO, Septembro 1996 (N-ro 1084), pagxo 146.

[7] Vidu Ronald J. Glossop, "Language Policy and a Just World Order" [Lingva Politiko kaj Justa Monda Ordo"], ALTERNATIVES, XIII (1988), 395-409, aparte pagxo 407.

[8] THE WORLD ALMANAC AND BOOK OF FACTS, 2001, pagxo 301, indikas ke en meza 2000 estis 341 milionoj da denaskaj parolantoj de la angla en la mondo. Sur pagxo 862 oni povas legi, ke la logxantaro de la mondo en la jaro 2000 estis 6 080 milionoj da homoj. La necesa divido informas nin, ke la proporcio de la monda logxantaro, kies unua lingvo estas la angla, estas 5.6%. Cxi tiu libro, ankaux en pagxo 301, informas nin, ke estas aliaj lingvoj – la cxina, la hinda, kaj eble la hispana – kiuj havas pli da denaskaj parolantoj ol la angla.

[9] Por libro-longa historia analizo en Esperanto, kiu reflektas opiniojn similajn al tiuj esprimataj en cxi tiu prelego, vidu Giordano Moya Escayola, SURVOJE AL UNIVERSALA CIVILIZACIO (Barcelona: Barcelona Esperanto-Centro, 1995).

 

Ronald J. Glossop,

<rglosso@siue.edu>, Profesoro Emerita de Filozofiaj Studoj, Sud-Ilinojsa Universitato en Edwardsville, Edwardsville, IL 62026, Usono